Lilla Vän






"Späd på jord
Men så stor i dina ord

Jag finns för dig
Men hjärtat kan aldrig tvinga sig.." - Edith Frank




Då Mörker Fyller Oss

 

 

"Skuggor från svunnen tid
Dolda av skam
Skuggor som fyller dig
Förrådde ditt land

Det gäller seger nu
En vilja ett hopp
Det gäller världen nu
Det gäller oss.."

 

 


Din Anne

 

 

"Ska jag någonsin kunna bli författarinna eller skriftställare?
Jag hoppas det, o, jag hoppas det så. För när jag skriver kan jag förklara allt,
mina tankar, mina ideal, mina fantasier..
Kitty är min början och min slutpunkt.
Din Anne."



Trailer



Ni glömmer väl inte att spana in vår trailer?


http://www.youtube.com/watch?v=ywqAB7an8UA







Anne Frank - The Secret Annex

 



"..men jag tror ändå på något sätt, när jag tittar upp mot himlen, att alla människor egentligen, innerst inne är godhjärtade.

Att även denna grymhet kommer att ta slut, och freden och lugnet kommer att återvända.

Under tiden måste jag hålla fast vid min dröm.."

 

 


A.R. Wulff

 



"Mörka rum och skrymslen
Mörknat land och svartnad stad
Dolda hot och löften
Gömda krav med glömda val.."

 

 


Premiäryra



En något suddig bild från en myckat lyckad premiär.

 


Vi på Geijerskolan vill tacka alla er som kom, ni var en fantastisk publik. Självklart går även ett tack till alla de skolor och privatpersoner som gått och ska gå på vår musikal denna vecka. Har du helt missat att boka, så finns det fortfarande platser kvar till föreställningen den 12 maj, klockan 18.00, samt onsdag och torsdag klockan 9.30 denna vecka (25-26/4)

 

 

Stort tack. Och glöm inte att föra Annes berättelse vidare.

 

 

 

 


Helahälsingland tidning och Jnytt




ALFTA/Ljusnan


Rollen är specialskriven för henne. Jennie Eriksson från Alfta, 21 år, kommer att spela med i musikalen Anne Frank - the secret Annex vid Geijerskolan i Värmland. Musikalen är skriven av två av skolans elever.

Jag vill söka Artisten i Göteborg. Det är en musikalutbildning och efter den kan det bli lättare att få större roller. Men det är många som söker. Den har ingen ansökning i år, men nästa år tänker jag söka den, säger Jennie Eriksson från Alfta.

 

 

Jag vill söka Artisten i Göteborg. Det är en musikalutbildning och efter den kan det bli lättare att få större roller. Men det är många som söker. Den har ingen ansökning i år, men nästa år tänker jag söka den, säger Jennie Eriksson från Alfta.

 

 

Musikalen är den första i Sverige som har fått tillstånd från stiftelsen Anne Frank fonds att få sätta upp en musikal om Anne Frank, vilket gör uppsättningen helt unik.

 

 

Hur känns det nu?

– Det känns jätteroligt. Jag är på väg ner till Värmland för att repetera sista veckan innan premiären den 21 april.

 

 

Rollen du spelar, fru Van Daan, en komisk och temperamentsfull kvinna i Anne Franks dagbok, är specialsydd för dig. Är det inte också den mest sångmässigt krävande rollen i musikalen?

– Ja, det är det. Rollen har ett väldigt brett sångregister. Eleverna vid skolan som har skrivit musikalen har utgått från mitt sångregister. Jag har fått jobba upp det eftersom den omspänner tre oktaver.

 

 

Hur har du förberett dig?

– Jag har övat i skolans övningsrum. Jag började utbildningen med att gå inrikltningen sångprofilen och har utgått från den. Jag har också fått jobba upp min fysik.

 


Du har gått på Geijerskolan sedan hösten 2009, först sångprofilen och sedan musikteaterklassen. Hur har det varit?

 

– Jag har fått träffa skickliga lärare, som har hjälpt mig en bra bit på väg. När jag kom hit hade jag inte spelat teater. Jag har utvecklats som människa. Det känns väldigt roligt och jag har hittat en till sak som jag vill hålla på med.

 

Jennie har tidigare framträtt och sjungit mycket hemma. Hon har sjungit nationalsången på Ön i Edsbyn, när EIF firade 100-årsjubileum. Hon har varit med på Playwoodfestivalen i Edsbyn. Kvällen före julafton har Jennie brukat sjunga i Alfta kyrka, julsångernas kväll. I Värmland har hon sjungit för bland andra biskopen.

 

 

 

Klas-Göran Sannerman 0271-77 15 11

http://helahalsingland.se/ovanaker/alfta/1.4607532-jennie-spelar-i-unik-musikal




JNYTT




Helena tar på peruken inför genrepet.
Foto: Privat. Helena tar på peruken inför genrepet.


Helena Wallin är jönköpingstjejen som får äran att, för första gången i Sverige, vara med och spela i en musikal baserad på Anne Franks dagbok. Anne Frank var en judisk flicka som tvingades gå under jorden tillsammans med sin familj under andra världskriget. Helena spelar Annes mamma och tycker att hon har en givande roll.

Anne Frank var en judisk flickan som skrev dagbok under judeförföljelserna under andra världkriget. Anne och hennes familj levde gömda under två år innan nazisterna hittade dem. Hon dog i ett koncentrationsläger enbart månader innan kriget var över 1945. Idag är Anne Frank internationellt känd för sin dagbok och över hela världen har det satts upp teaterpjäser och musikaler som skildrat händelserna i Anne Franks liv.

 

Täckningen är dålig ute i de värmländska skogarna men till slut lyckas undertecknad höra vad Helena säger. Hon går på folkhögskola och är just nu delaktig i en musikal som är baserad på den kända berättelsen om Anne Frank.


Uppsättningen som Helena Wallin spelar i är speciell. Det är nämligen första gången som en svensk teatergrupp får tillåtelse att sätta upp en musikalversion av Anne Frank i Sverige; något som enligt Helena har varit väldigt svårt att få tillåtelse för.


- Efter många floppar av musikaliska uppsättningar av Anne Frank så hade stiftelsen beslutat att inte tillåta det mer. De sa nej till oss först också men sedan skickade vi musiken och då blev de så imponerade att de sa ja, berättar Helena glatt.



Har en givande roll


Helena spelar Anne Franks mamma, Edith Frank.
- Det är en väldigt givande roll sångmässigt men även svår då hon är väldigt ångestladdad och deprimerad genom stora delar av pjäsen. Hon ställs inför svåra beslut som att till exempel gå under jorden, säger Helena.
- Det är väldigt intressant, tidigare har jag spelat lite ytligare roller, här måste jag gräva i mina känslor vilket är mer psykiskt krävande, fortsätter hon.

 


Musikalens premiär är den 21 april och Helena och hennes klasskompisar kommer att sätta upp åtta föreställningar. Helena Wallin ska söka olika teaterutbildningar i höst och hoppas kunna fortsätta med det hon älskar.

 

Jennifer Radhammar
[email protected]
036 - 340 300


http://jnytt.se/nojesnyhet/46658/helena-fran-jonkoping-spelar-i-beromd-musikal

DT

Dalkulla i Värmland spelar i nyskriven musikal

ORSA

Anna Moraeus, född och uppvuxen i Orsa, har nu flyttat från Dalarna till de värmländska skogarna. Varför? Jo, för att utbilda sig till musikalartist. Det är femton elever i klassen och just nu jobbar de för fullt med sin slutproduktion, en nyskriven musikal baserad på Anne Franks dagbok.

 

 

Anna Moraeus, Orsa, studerar till musikalartist vid Geijerskolan i Ransäter. Den 21 april medverkar hon i premiären av en nyskriven musikal baserad på Anne Franks dagbok.

Anna Moraeus, Orsa, studerar till musikalartist vid Geijerskolan i Ransäter. Den 21 april medverkar hon i premiären av en nyskriven musikal baserad på Anne Franks dagbok.Fotograf: Privat



I den lilla orten Ransäter i Munkfors kommun i Värmland ligger folkhögskolan Geijerskolan. Skolan har ca 170 elever som kommer från hela Sverige och av vilka de flesta bor på skolans internat. Skolan har en stark musikalisk inriktning med bland annat Nordiska rocklinjen, afrolinje, kantorsutbildningar och olika klassiska linjer.

 

– Jag är född och uppvuxen i Orsa och har gått estetprogrammet, danslinjen, på St Mikaelsskolan i Mora. Nu är jag en av eleverna som går på Geijerskolans Musikteaterlinje som i år har ett alldeles speciellt projekt på gång, en nyskriven musikal, säger Anna Moraeus.

 

Det var egentligen en slump att Anna hamnade på Geijerskolan i Ransäter.


– Mitt i sommaren fick jag ett mail från en annan skola jag hade sökt till och planerat att gå. Där stod det att läsåret 2011/12 inte skulle bli av på grund av för få ansökningar, säger Anna.

 

– Så där stod jag mitt i sommaren när alla sökningar var slut och undrade vad jag skulle ta mig till. I panik letade jag upp skolor som hade extra sökningar eller platser kvar och hamnade till slut på musikteaterlinjen på Geijerskolan i Ransäter.


– Jag har ju alltid tyckt om att sjunga, har varit med i Orsa Ungdomskör och drömt om att få stå på musikalscenen. Jag gick estet/dans och har inte hållit på med teater så mycket, men vid intagningsprovet tyckte jag att lärarna var trevliga och att det var en skön atmosfär på skolan. Jag bestämde mig ganska snabbt för att tacka ja!

 

Det började tidigt pratas om att två elever på skolan, en som går Regilinjen och en som går Komposition, höll på att skriva en musikal tillsammans. Hela klassen tyckte att det lät spännande och tillsammans med läraren bestämde de att göra musikalen Anne Frank – the secret annex som slutproduktion. Musikalen är baserad på Anne Franks Dagbok, flickan vars familj gömde sig bakom faderns kontor i Amsterdam under andra världskriget och utrotningen av judarna.


– Till en början var vi lite skeptiska eftersom det är en väldigt allvarlig historia, men det finns ju många stora musikaler som inte bara är glitter och glamour. Se bara på Les Miserables, säger Anna.

 

– Viktor Ståhl som har skrivit musiken har verkligen fångat stämningen på ett bra sätt och har skrivit underbar musik. Jessica Andersson, som är manusförfattare, har samlat ihop Annes tankar och skapat färgstarka karaktärer och gett liv åt dagboken.


Själv spelar Anna Annes syster Margot Frank, men storyn utspelar sig inte bara i det lilla gömstället bakom bokhyllan, man får även följa folket i Amsterdam och vad som händer i staden.

 

– Man får följa polischefen Wulff och hans kamp mellan rätt och fel. Min favoritlåt i musikalen är sista låten i första akten där alla karaktärerna är med och sjunger olika melodier som tillslut vävs samman till ett gemensamt rop om hopp och fred. Musiken ger verkligen en ny dimension till en historia som alltid kommer att vara aktuell, tycker Anna.

 

Eleverna i musikteaterklassen på Geijerskolan går nu in i en intensiv repetitionsperiod inför den stundande världspremiären. Den 21 april har Anne Frank – the secret annex, premiär i Geijerskolans aula.

 

– Det ska bli väldigt spännande att göra den här föreställningen eftersom ingen annan har gjort den förut. Det som hände under andra världskriget var hemskt och det är viktigt att inte glömma bort det. Det känns betydelsefullt att göra en musikal med ett viktigt budskap, nu börjar generationen som levde under kriget försvinna och då är det extra viktigt att någon för historien vidare så att den inte glöms bort!

 

 

Börje Lindh 0250-401 67 [email protected]
http://www.dt.se/nyheter/orsa/1.4556028-dalkulla-i-varmland-spelar-i-nyskriven-musikal

Svedala lokaltidning





Viktor Ståhl från Svedala har skrivit musiken till musikalen Anne Frank - The Secret Annex - som har premiär den 21 april. Dock inte i Svedala utan i Ransäter i Värmland. Men förhoppningen är att föreställningen även ska kunna sättas upp i Malmö framöver. Foto: Anna Wingårdh

Viktor Ståhl från Svedala har skrivit musiken till musikalen Anne Frank - The Secret Annex - som har premiär den 21 april. Dock inte i Svedala utan i Ransäter i Värmland. Men förhoppningen är att föreställningen även ska kunna sättas upp i Malmö framöver. Foto: Anna Wingårdh

Svedalakompositör går hem i Nederländerna

Nyskriven musik får spelas i Anne Franks namn

Pauline Bengtsson



MUSIKAL. Ett av världshistoriens grymmaste brott mot mänskligheten skildrat inifrån ett gömställe bakom en lönnvägg i Amsterdam. Den tyskjudiska flickan Anne Franks liv och öde under andra världskriget kom att berättas med hennes egna ord när den dagbok hon skrev under åren 1942-44 publicerades efter kriget.


Nu blir hennes öde och händelserna i krigets Holland i början av fyrtiotalet musikal med nyskriven musik. Och produktionen har fått klartecken från Anne Frank fond i Amsterdam.
– Det är fantastiskt kul med ett erkännande från Anne Frank fond. Det innebär att det vi gör är bra, säger Viktor Ståhl, elev på kompositionslinjen på Ransäter folkhögskola i Värmland som jobbat på musiken som alltså blivit godkänd att spelas i sammanhang som har med Anne Frank att göra.


Hög standard
Viktor Ståhl från Svedala flyttade för snart två år sedan till Ransäter i Värmland för att komma ett steg vidare efter examen från Heleneholmsgymnasiets estetiska linje i Malmö. I maj tar han sin andra examen från skolans kompositionsprofil på musiklinjen och troligtvis så blir det Musikhögskolan i Malmö till hösten.


Att få klartecken från den fond som startades av Otto Frank, pappa till Anne som miste livet tillsammans med sin mamma och sin syster efter att någon angett deras gömställe, var ingen självklarhet. Fonden är mycket restriktiv och alla produktioner måste hålla en hög klass för att få tillstånd.


– Jag trodde knappt att det var sant även om vi jobbat hårt för erkännandet. Hade vi inte fått det hade vi varit tvungna att lägga ner produktionen, säger Viktor Ståhl som skrivit all musik till musikalen.


Parallellhandling
Hans klasskompis, Jessica Andersson har skrivit själva manuset baserat på Annes dagbok. Men för att få det eftertraktade godkännandet så var historien tvungen att ha en kringhandling och fick inte enbart skildra Annes tillvaro bakom lönnväggen i huset på Prinsengracht i Amsterdam. Därför finns det en egenskriven parallellhandling om polischefen Wullf som allteftersom tiden går börjar tvivla på att det nazisterna propagerar för verkligen är rätt.
– Hans tankar speglar omvärlden och kan kanske ge en bild av hur folk tänkte. Vi försöker även ge en bild av vad som hände i Holland under ockupationen just de åren som Anne gömde sig med in familj, säger Viktor Ståhl.


Förhoppningen är att musikalen så småningom kan sättas upp även i Skåne framöver. Men några bestämda planer finns ännu inte.
– Vi får först ha premiär här i Ransäter, säger Viktor.



En bild från repetitionerna av Anne Frank - The Secret Annex. Foto: Viktor Ståhl
En bild från repetitionerna av Anne Frank - The Secret Annex. Foto: Viktor Ståhl


Läs mer: http://svedala.lokaltidningen.se/svedalakompositör-gaar-hem-i-nederländerna-/20120414/artikler/704189937/#ixzz1szJ7oqqX


NWT

Angelägen historia i ny tappning



En historia lika angelägen i dag som någonsin ligger till grund för Geijersskolans nyskrivna musikal som har premiär imorgon lördag.

Det är berättelsen om Anne Frank och andra världskriget, om brutalitet och ondska. Men också om kärlek.
Publicerad: 2012-04-20 17:22


Geijerskolan i Ransäter ger sin nyskriva musikaln Anne Frank - The Secret Annex på lördagskvällen.
Geijerskolan i Ransäter ger sin nyskriva musikaln Anne Frank - The Secret Annex på lördagskvällen.
Foto: Anna Wingårdh



Det var mellan juni 1942 fram till augusti 1944 som Anne Frank skrev sin dagbok, en skildring som när den senare av hennes far publicerades i bokform, har blivit en av världens mest lästa böcker.

 

Men det är inte bara hennes egen berättelse som ligger till grund för Geijersskolans musikteaterlinjes musikal Anne Frank - The Secret Annex. Manusarbetet har föregåtts av grundliga efterforskningar som placerar Anne Franks liv i ett större sammanhang.

 

– Idén att göra något kring Anne Frank föddes för ett år sedan, berättar Suzanne Carling som är kursansvarig och regissör.

 

Till en början hade hon tänkt att hennes elevgrupp, med elever i åldrarna 19 till 26, skulle jobba med den befintliga pjäsen som handlar om Anne Frank men två av eleverna ville annorlunda.

 

– Både text och musik är nyskriva. Det är Jessica Andersson respektive Viktor Ståhl som ligger bakom det arbetet. Och vi har fått materialet godkänt av Anne Frank Foundation vilket är väldigt stort, fortsätter regissören.

 

I dagsläget är sex föreställningar planerade med premiär på skolans scen i kväll.

 

– Vi har mött ett stort intresse för det här, även utanför Värmlands gränser. Den här historien är så angelägen. Det finns oroshärdar i dag som liknar de som föregick andra världskriget.

 

Själva musikalen liknar hon vid Les Misérables, här ryms både spänning, ondska, hat och brutalitet.

 

– Och kärlek. Det här är en musikal som kommer att beröra.

 

 

 

Carl Edlom
054-19 96 68

http://www.nwt.se/noje/article1093638.ece

PREMIÄR



Igår kväll genomfördes en generalrepetition
med publik av "Anne Frank - The Secret Annex" och ikväll är det dags för en helt fullbokad premiär. Vi är så glada att det har visats så stort intresse för vår musikal, och hoppas kunna ge er en minnesvärd kväll.

Mycket välkomna allihopa!



Suzanne Carling



Namn
Suzanne Carling

Uppgift i musikalen
Regissör, är även kursledare för Musikteaterlinjen

Hur känns det att få göra en nyskriven musikal som dessutom fått godkännande av Anne Frank Fonds i Holland?
Det känns fantastiskt roligt och spännande. När jag nämnde idén för Jessica Andersson förra året då hon gick i min klass och hade bestämt sig för att söka regilinjen, trodde jag aldrig det skulle ta sånna här proportioner. Jag tänkte att man kanske kunde utgå ifrån den befintliga pjäsen och sätta lite musik till. Så fick man INTE göra och det var heller inte det Jessica och Viktor ville. De ville skapa en helt genomarbetat musikal med utgångspunkt från boken, där de också hade möjlighet att väva in det Holländska samhället. Jag undrar om dom då insåg vilket mastodont arbete de tog på sig! Resultatet blev fantastiskt bra!

Vad betyder musikalen för dig?
Den känns otroligt viktig. Av de som var med under andra världskriget och framförallt de som överlevde koncentrationslägren finns inte så många kvar. Då är det lätt att tänka att det hände då, för länge sedan. Men så är det ju verkligen inte, samma sak som hände på 30-40talet händer dagligen runt om i världen. Det är inte alltid det får genomslagskraft i media här i Sverige, men det händer på många ställen, Afrika, Sri Lanka för att nämna några. Jag blev själv väldigt upprörd över en artikel i VF bara igår, där Svenskarnas parti vill skicka ut alla i Sverige som inte är svenskar. ÄR inte det exakt samma sak som de gjorde då? Vi får inte låta historien upprepa sig, vi borde veta bättre!



Hur har du förberett dig inför din roll?
Min uppgift som regissör har varit ganska annorlunda denna gång. Här fanns det ju inget material klart lång tid i förväg, jag kunde inte lyssna in mig på gamla inspelningar, eftersom den aldrig gjorts förut. När jag fick manus, noter och en inspelning av Viktor fick jag jobba extremt snabbt. Så nästan all min tid när jag inte fanns på skolan har gått till att planera regin. Som tur var hade jag redan innan bestämt mig för att gå ner i tid under januari och februari, det var tur, för den extra dagen i veckan gick åt till planering! För varje gång som jag lyssnar på musiken blir den bara bättre och bättre. Det är ofattbart att Viktor hunnit skriva detta på under ett år! Både Jessica och han satte ju igång i maj 2011 med detta. Jag är full av beundran för dem både för resultatet är enastående bra!



Karaktärsarbetet?
Här önskar man ständigt att man hade mer tid. Vi har ju hela tiden våra vanliga lektioner också. Gruppen ska ju hinna med mycket under det år de går här. Nu några veckor innan premiär repeterar vi enbart på mina lektioner, men de har ju fortfarande sina andra lektioner i dans, sång, kör, musikteori mm. Det är endast sista veckan innan premiär som de bara fokuserar 100% på Anne Frank. Vi har i karaktärsarbetet gjort rollanalyser, för att få kött på benen för alla roller. Ibland får man inte så många ledtrådar i manus, då får man själv vara kreativ. Många har ju haft möjligheten att forska om de verkliga personerna och har då naturligtvis baserat sina rollanalyser på dessa fakta. Vi har också gjort en övning som kallas ”Heta stolen”, det innebär att var och en får sitta framför gruppen, i roll, och vi får ställa vilka frågor vi vill. Det ger en djupare förståelse både för den som sitter i heta stolen, men också för ensemblen. Övrigt karaktärsarbete sker under repetitionerna.

Vad vill du att publiken ska känna efter att ha sett föreställningen?
Det viktiga är att de är berörda och jag tror ingen kan gå oberörd härifrån! Jag vill också att de ska känna en kraft att motverka att något liknande händer igen. För jag anser att det är vi, alla tillsammans, som måste säga ifrån när orättvisor sker! Man kan inte stå tyst bredvid och låta det hända. Det gäller från minsta mobbning till när Sveriges regering måste säga ifrån. Vi måste tänka själva, vad är rätt och vad är fel? Tycker man att någon, en person, grupp eller land behandlas fel så ska man göra sin röst hörd! Anne Frank gjorde sin röst hörd, trots att hon inte överlevde förintelsen. Vi alla måste berätta hennes historia om och om igen, så den inte glöms bort!

1942 (Januari - Juli)

I januari hålls Wannseekonferensen, en av de händelser som tack vare protokollen därifrån i efterhand blev ett av de tydligaste bevisen för att utrotningen av judar kom från högsta ort och att det var systematiskt planlagt. Det hade förstås redan börjat, bl a med förintelselägren som nämndes i förra inlägget, men en så stor operation behövde planeras. Här beslutades hur deportationerna skulle gå till, hur förintelsen skulle organiseras och utföras. Med var bl a Reinhard Heydrich och Adolf Eichmann. Heydrich som sedan avlider den 4 juni efter skador från en attack från tjeckiska fallskärmsjägare en vecka tidigare.
Krigslyckan börjar också vända för Tyskland. På östfronten pressas de sakta tillbaka av sovjetiska motoffensiver och flygbombningarna från Storbritannien intensifieras under våren och får senare understöd av amerikanska dito.

I Holland intensifieras förföljelserna av judar än mer och protester från politiska och religiösa grupper slås ner brutalt. I maj kommer ordern från det nyligen instiftade Juderådet att alla judar måste bära den gula davidsstjärnan, ytterligare ett steg mot att göra det lättare att deportera dem.
På sin trettonårsdag, den 12:e juni, får Anne Frank så den gripande dagbok som kommit att bli en av de mest lästa böckerna i historien sen den först publicerades 1947. Den är givetvis också grunden till vår musikal.
Edith och Otto Frank har vid det här laget bestämt sig för att gå under jorden och försöker förbereda det på bästa sätt. Men bara några veckor senare kommer en order utfärdad för Margot att inställa sig för deportering till ett arbetsläger. Detta tvingar familjen att påskynda processen och redan dagen efter flyttar de in i det hemliga annexet, med hjälp av sina medarbetare.

Och här tar vår historia på scenen vid.


20:e Januari Wannseekonferensen
Mars-April-Maj Utrotningslägren Belzec, Sobibor och Treblinka II öppnas. Ca 1,5 miljoner människor skulle komma att mördas här, den stora merparten var judar.
27:e Maj Tjeckiska fallskärmsjägare försöker mörda Heydrich, som avlider av sina skador en vecka senare
12: Juni Anne Frank får en dagbok i present på sin trettonårsdag
1:a Juli Första slaget om El Alamein
5:e Juli Margot Frank får inkallelseordern
6:e Juli Familjen Frank flyttar in i ”det hemliga annexet”

1941



Så här långt var kriget en nästan osannolik framgång för Tyskland och det fortsatte till stor del även under 1941. Men det skulle också bli ett år med händelser som i förlängningen ledde till Tredje Rikets fall.
Under årets första månader fortsätter kraftmätningen mellan Luftwaffe och RAF på västfronten i vad som mer och mer börjar likna ett utnötningskrig. Kriget i Nordafrika intensifieras också i och med att Tyskland skickar dit trupper, ledda av Erwin Rommel, som understöd till de italienska. Tanken var att skära av britternas oljeförsörjning från mellanöstern. Detta lyckades dock aldrig helt.
I april anfaller Tyskland så även Grekland och Jugoslavien. Jugoslavien tvingades kapitulera inom några veckor, Grekland höll ut ca två månader.
I maj utspelar sig en händelse som länge belades med högsta sekretess. Utanför Island tvingas den tyska ubåten U-110 upp till ytan av brittiska sjunkbomber. Ombord finns den senaste versionen av krypteringsmaskinen Enigma som sen var till stor hjälp att knäcka tyskarnas kodade meddelanden. Winston Churchill sade strax efter kriget att det var tack vare detta som man lyckades vinna kriget.
Så i juni inleder Tyskland Operation Barbarossa, ett fullskaligt anfall på Sovjetunionen. Stalin togs fullständigt på sängen och redan på sensommaren och tidig höst stod man bara några mil från Moskva i öster, Leningrad i norr och Rostov i söder. Men där tog det stopp. Sovjet hade nu hunnit mobilisera trupper från öst och lyckades i stort hålla Wehrmacht stången. När vintern kom gick den hårt åt de illa utrustade tyska styrkorna och i december inleddes en motoffensiv från Moskva. Tyskarna pressades tillbaka flera mil, hela östfronten började vackla och hoppet om att inta Moskva var egentligen ute redan där men kriget på östfronten var långt ifrån över.
Den 7 december anfaller Japan Pearl Harbor och USA förklarar Japan krig. Den 11:e december förklarar, i enlighet med Tremaktspakten, Tyskland och Italien USA krig.

Under 1941 blir också tonen angående judarna mer och mer tydlig. I de områden i öst som Tyskland lagt under sig finns miljontals judar och inom Nazistpartiet diskuteras vad man ska göra. För första gången börjar termer som ”Den slutgiltiga lösningen” och ”förintelseläger”. Fyra sådana läger började planeras och byggas i slutet av 1941; Chelmno, Bełżec, Sobibor och Treblinka. Massavrättningar från Einsatzgruppen på särskilt judar blir också en taktik på östfronten.

Man inrättar också fler och fler av Nürnberglagarna i de ockuperade länderna. I Holland börjar detta märkas på riktigt allvar nu. Efter sommarlovet får inte längre Anne och Margot återvända till sina vanliga skolor utan tvingas istället till särskilda judiska skolor som inrättas.
På senare år har det också framkommit att Otto Frank försökte få visum för sin familj och emigrera till antingen USA eller Kuba. Han skrev brev till sin gamle vän Nathan Strauss Jr. Som utvandrat tidigare. Denne hade kontakter och försökte hjälpa Otto, men lyckades inte få USA att ta emot familjen. Otto försökte då istället med Kuba. Den 1:a december fick han ett visum, men bara åt sig själv. Ingen vet dock om han fick den informationen och när USA drogs in i kriget bara en dryg vecka senare drogs visumet tillbaka.
Istället börjar familjerna Frank och van Pels planera för att gå under jorden.

6:e April Tyskland invaderar Jugoslavien och Grekland
9:e Maj U-110 erövras och med den även en Enigmamaskin
22:a Juni Operation Barbarossa sätts i verket
31:a Juli Göring beordrar Heydrich att så snart som möjligt ge honom färdig plan för en slutgiltig lösning av judefrågan
6: September Lagar som tvingas alla judar över sex år att bära en gul davidsstjärna införs i de av Tyskland ockuperade länderna
1:a Oktober Konzentrationslager Lublin (Idag känt som Majdanek) öppnas. Minst 200 000 människor kom att dö här
23:e Oktober Judar förbjuds att emigrera från Tyskland
7: December japan anfaller den amerikanska marinbasen Pearl Harbor
8:e December Utrotningslägret Chelmno öppnas. Minst 153 000 kom att mördas här
11:e December Tyskland och Italien förklarar krig mot USA

Jessica Andersson



Namn
Jessica Andersson

Som manusförfattare har jag ett visst ansvar för helheten, jag fungerar bland annat som dramaturg och blir ganska lätt spindeln i nätet. Jag är också som regielev på Geijerskolan självskriven regiassistent och koreograf, men hjälper även till med kostym, attribut och rekvisita bygge. Samt har en fot i bland annat marknadsföring, smink och hår för att hjälpa till med att nå ut med min vision.

Anne Franks Dagbok är den sanna historien om en judisk flicka som tvingas fly undan judeförföljelsen under andra världskriget. Annes historia har blivit en slags symbol för de en och en halv miljon barn som blev mördade i vad Nazisterna kallade ”The final solution”. Anne Franks Dagbok har sålts i mer än 30 miljoner exemplar och översatts till över 60 språk. Efter bibeln är det den mest spridda lästa non-fiction i världen.

Det finns alltså miljoner olika tolkningar på den, om Annes historia, om livet på flykt, men det är också en skildring av en tonårings alla tankar och känslor. Jag tycker att vår musikal lyfter fram många av budskapen om att hålla fast vid våra drömmar och att inte ge upp. Påminner oss om människovärdet och att vi aldrig får glömma vad som hände, och vad som faktiskt fortfarande sker i världen. Jag hoppas att det jag skrivit kan få folk att få upp ögonen så att vi med gemensamma krafter kan förhindra att något liknande någonsin sker i framtiden.

Jag är otroligt stolt över att jag och Viktor Ståhl, lyckades driva det igenom. Då regissören Suzanne Carling först berättade idén för mig för ett år sedan, att sätta musik till Anne Franks historia blev jag genast intresserad. Till en början var det svårt att övertyga Anne Frank fonds och vi fick nej efter nej. ”Anne Franks historia är inte rätt forum för en musikal…” Men då jag och Viktor skickade med musik och synopsis från hur vi ville lyfta fram den fick vi andra reaktioner. De hade noga gått igenom materialet de fått och var imponerade av vårt jobb!

 

Vi är de första som får detta specialtillstånd i Sverige och efter kort tid med intensivt arbete är det nu äntligen dags. Det har varit spännande att se allt ta form och jag är imponerad av mina klasskamraters arbete, det är fint att se hur det kan engagera så många att få göra detta. Detta är verkligen något vi gör tillsammans och jag hoppas att vi tillsammans kan nå ut till vår publik och omvärlden med de fina tankarna och budskapen som fyller föreställningen.


Anna Wingårdh


Namn
Anna Wingårdh
Uppgift i musikalen
Jag spelar Anne Frank och jobbar även med marknadsföringen tillsammans med Helena Wallin.
Hur känns det att få göra en nyskriven musikal som dessutom fått godkännande av Anne Frank Fonds i Holland?
Det käns helt otroligt och nästan overkligt att få göra någonting så unikt och viktigt som desutom sätts upp för första gången! Jag hade aldrig trott att jag så här tidigt i livet skulle få medverka i en helt nyskriven musikal så den aspekten av det hela är väldigt spännande. Samtidigt så är det lite läskigt att ta sig an någonting så otroligt viktigt. Anne Frank är ju bara en av miljontals människor som påverkades och mördades under förintelsen och jag hoppas verkligen att vi kan göra dessa människor rättvisa och sprida det rätta budskapet.
Vad betyder musikalen för dig?
Den betyder jättemycket, faktiskt. Att få jobba på någonting så stort med människor jag tycker om och jobbar bra med - can you ask for more? Och med favoritmusikaler som Spring Awakenig och Hair dras jag till den slags musikal som inte bara är glittrig och glamourös utan som har en djupare handling. Anne Frank - The Secret Annex är precis en sådan musikal. Den är realistisk och berör och greppar tag i en på ett sådant sätt som man sällan upplever.
Hur har du förberett dig inför din roll?
Förutom att jag läst Anne Franks dagbok så har jag läst mycket om andra världskriget och förintelsen samt tittat på en del dokumentärer om Anne Frank och hennes familj. Men för att verkligen fånga hennes karaktär (och försöka göra henne så realistisk och verklighetstrogen som jag kan) så har jag försökt leva mig in i hennes situation. Jag kan knappast säga att jag vet hur det käns att vara instängd så som hon var men med hjälp av mina egna minnen och erfarenheter så har jag iallafall lyckats hitta någonting som för mig speglar denna känsla av instängdhet. Som 20-åring har det också varit svårt att lära sig och förstå hur en 13-åring beteer och rör sig och inte minst hur Anne var - hur hon påverkades av att vara instängd, hur hon kände för de som gömde sig tillsammans med henne, osv.
Vad har varit den största utmaningen med att spela Anne Frank?
Jag vill verkligen leva upp till hennes minne. Det är nog det som har varit den största utmaningen, att göra henne rättvisa. Det andra kan grävas fram (tex kroppsspråket, känslan, rösten, osv) men just eftersom hon var en riktig människa som faktiskt levde så tycker jag det är svårt att balansera rollen och den verkliga Anne. Fast på ett sätt känner jag nästan att hon finns inom mig nu, som att jag kan plocka fram henne när jag känner mig nere eller rädd. Hon var en så otroligt hoppfull människa, så klok och modig och jag hoppas verkligen att jag kan visa detta för publiken så att de får se den Anne som jag känner.
Vad vill du att publiken ska känna efter att ha sett föreställningen?
Jag vill att de ska lämna föreställningen med en vilja att se till att det här aldrig händer igen. Jag vill att de ska känna den hopplöshet som Otto kände när han insåg att hela hans familj togs ifrån honom, jag vill att det ska förstå Wulffs tvivel men jag vill också att de ska uppleva Annes hopp om en ljusare framtid. Jag vill att publiken ska sprida order och aldrig låta någon glömma vad som skett. För det här får aldrig glömmas.
Namn
Anna Wingårdh

Uppgift i musikalen
Jag spelar Anne Frank och jobbar även med marknadsföringen tillsammans med Helena Wallin.

Hur känns det att få göra en nyskriven musikal som dessutom fått godkännande av Anne Frank Fonds i Holland?
Det känns helt otroligt och nästan overkligt att få göra någonting så unikt och viktigt som desutom sätts upp för första gången! Jag hade aldrig trott att jag så här tidigt i livet skulle få medverka i en helt nyskriven musikal så den aspekten av det hela är väldigt spännande. Samtidigt så är det lite läskigt att ta sig an någonting så otroligt viktigt. Anne Frank är ju bara en av miljontals människor som påverkades och mördades under förintelsen och jag hoppas verkligen att vi kan göra dessa människor rättvisa och sprida det rätta budskapet.

Vad betyder musikalen för dig?
Den betyder jättemycket, faktiskt. Att få jobba på någonting så stort med människor jag tycker om och jobbar bra med - can you ask for more? Och med favoritmusikaler som Spring Awakenig och Hair dras jag till den slags musikal som inte bara är glittrig och glamourös utan som har en djupare handling. Anne Frank - The Secret Annex är precis en sådan musikal. Den är realistisk och berör och greppar tag i en på ett sådant sätt som man sällan upplever.

Hur har du förberett dig inför din roll?
Förutom att jag läst Anne Franks dagbok så har jag läst mycket om andra världskriget och förintelsen samt tittat på en del dokumentärer om Anne Frank och hennes familj. Men för att verkligen fånga hennes karaktär (och försöka göra henne så realistisk och verklighetstrogen som jag kan) så har jag försökt leva mig in i hennes situation. Jag kan knappast säga att jag vet hur det käns att vara instängd så som hon var men med hjälp av mina egna minnen och erfarenheter så har jag iallafall lyckats hitta någonting som för mig speglar denna känsla av instängdhet. Som 20-åring har det också varit svårt att lära sig och förstå hur en 13-åring beteer och rör sig och inte minst hur Anne var - hur hon påverkades av att vara instängd, hur hon kände för de som gömde sig tillsammans med henne, osv.

Vad har varit den största utmaningen med att spela Anne Frank?
Jag vill verkligen leva upp till hennes minne. Det är nog det som har varit den största utmaningen, att göra henne rättvisa. Det andra kan grävas fram (tex kroppsspråket, känslan, rösten, osv) men just eftersom hon var en riktig människa som faktiskt levde så tycker jag det är svårt att balansera rollen och den verkliga Anne. Fast på ett sätt känner jag nästan att hon finns inom mig nu, som att jag kan plocka fram henne när jag känner mig nere eller rädd. Hon var en så otroligt hoppfull människa, så klok och modig och jag hoppas verkligen att jag kan visa detta för publiken så att de får se den Anne som jag känner.

Vad vill du att publiken ska känna efter att ha sett föreställningen?
Jag vill att de ska lämna föreställningen med en vilja att se till att det här aldrig händer igen. Jag vill att de ska känna den hopplöshet som Otto kände när han insåg att hela hans familj togs ifrån honom, jag vill att det ska förstå Wulffs tvivel men jag vill också att de ska uppleva Annes hopp om en ljusare framtid. Jag vill att publiken ska sprida ordet och aldrig låta någon glömma vad som skett. För det här får aldrig glömmas.

1940

Under början av 1940 pågår mest sporadiska sjöslag mellan de allierade och axelmakterna. Men så i april anfaller Tyskland Norge och Danmark. Danmark kapitulerar direkt. Norge tvingas till detsamma efter två månaders strider. Den 10:e maj invaderas så också Luxemburg, Belgien och Holland. De båda sistnämnda försökte göra motstånd men Tyskland svarade genast med en ren terrorbombning av Rotterdam och hotar fortsätta om inte Holland kapitulerar. Den holländska kungafamiljen flyr då till England och Holland tvingas kapitulera, endast fem dagar efter anfallet. Tyskland satte österrikaren Arthur Seyss-Inquart att styra landet. Han blev känd som en hänsynslös ledare som slog ner stenhårt mot alla former av opposition och protester, aktivt jagade såväl motståndsmän, judar och andra. Seyss-Inquart dömdes till döden i Nürnbergrättegångarna efter kriget för sina förbrytelser.
Kriget går nästan osannolikt bra för Tyskland. Trots all Hitlers hets i flera års tid står Frankrike och England dåligt rustade att möta Wehrmachts ultramoderna krigsmaskin. De första tyska trupperna når engelska kanalen redan i mitten av maj och Frankrike tvingas till kapitulation redan den 22:a juni. Hitler hade fått sin revansch för Versaillesfreden.
Nu stod England ensamt. Hitler erbjöd t o m britterna fred, vilket omedelbart avvisades av Churchill, i mycket hårda ordalag. Under sommaren inleddes den fas av kriget som kom att kallas ”Slaget om Storbritannien” medmassiva bombräder från Luftwaffe mot de engelska industrierna och storstäderna och britterna svarade med samma mynt.
Under sommaren anlades också ett nytt koncentrationsläger i södra Polen, utanför staden Oświęcim. Men det är det tyska namnet på staden som världen idag känner till; Auschwitz. Det kom att bli det största koncentrationslägret och i efterhand en symbol för nazisternas hänsynslöshet. Hur många som dog exakt kommer vi aldrig att får veta. Tyskarna förstörde många dokument, allt var kaos i krigets slutskede, men de flesta är ändå numer överrens om att lite drygt en miljon människor fick sätta livet till bara i Auschwitz. En stor majoritet var judar.
På hösten undertecknar också Tyskland, Italien och Japan Tremaktspakten, en vidareutveckling av Antikominternpakten kan man säga. Fler länder i Östeuropa anslöt sig allt eftersom Tyskland avancerade och lade dem under sitt inflytande.

I Holland får invasionen stora konsekvenser för familjen Frank. Allt eftersom införs varianter av Nürnberglagarna mot de holländska judarna. Nästan omedelbart måste alla judar registrera sig och redan i oktober blir det förbjudet för judar att äga affärsverksamheter. Men Otto Frank skrev över företaget på sina anställda, Johannes Kleiman och på Miep Gies man, Jan Gies. Företaget byter namn till Gies & Co. Och flyttas till annan adress. I verkligheten kunde han för en tid fortsätta arbetet ungefär som vanligt. Men fler och fler inskränkningar av friheten för judar var att vänta.


9: April Tyskland inleder Operation Weserübung, invasionen av Danmark och Norge
10:e Maj Tyskland iscensätter Fall Gelb, det första steget i kriget mot Frankrike genom att invadera Belgien, Holland och Luxemburg
14:e Maj Terrorbombningen mot Rotterdam.
15:e Maj Holland kapitulerar
18:e Maj Arthur Seyss-Inquart utses till rikskommisarie i Holland
20:e Maj Det första koncentrationslägret i Auschwitz öppnar
26:e Maj Evakueringen av allierade trupper vid Dunkerque inleds
27:e Maj Belgien kapitulerar
10:e Juni Norge kapitulerar
14:e Juni Paris faller i tyskarnas händer
22: Juni Frankrike skriver under ett vapenstillestånd, i praktiken en kapitualtion
10:e Juli Battle of Britain inleds
7:e September Blitzen inleds med bombningen av London
27: September Tremaktspakten undertecknas
Oktober Judar i Holland får inte längre äga och driva företag

Johan Persson



Namn

Johan Persson

Uppgift i musikalen

Spelar Karl Josef Silberbauer, den nazi-officer som tog fast Familjen Frank och de andra i gömstället. Bakom scenen arbetar jag med kostymerna vi använder i musikalen.


Hur känns det att få göra en nyskriven musikal som dessutom fått godkännande av Anne Frank Fonds i Holland?

Det är en ära att få göra en uppsättning som denna. Att få göra en roll som inte gjorts tidigare är för mig väldigt skönt, då man får forma den som man vill på ett annat sätt. Folk har inte en klar bild av hur Silberbauer ska vara så man får, tillsammans med regissören experimentera sig fram och testa olika sinnesstämningar och personlighetsdrag. Att Anne Frank Fonds har godkänt musikalen ger mig på något sätt en känsla av allvar. Man vill hedra dem genom att göra ett så bra jobb som möjligt och återberätta även den historiska biten så bra man bara kan!

Vad betyder musikalen för dig?

Eftersom man nästan hela livet känt till vad som hände under andra världskriget betyder musikalen både att visa respekt för de som blev drabbade och att protestera mot de nazistiska och rasistiska tankar/rörelser som finns i dagens samhälle.

Hur har du förberett dig inför din roll?

När jag fick rollen som Silberbauer tänkte jag ”Yes! Detta kommer verkligen bli en utmaning, att spela en genomond nazist.” Det är fortfarande en utmaning. Inte nog med att spela en karaktär som har en helt annan syn på människor och har helt andra värderingar än jag själv, så ska Silberbauer ha en tysk brytning i talet. Det kräver träning för att på ett snyggt sätt få det att låta som att man har en brytning på sitt modersmål, utan att det låter tillgjort. Att titta på filmer om andra världskriget har hjälpt mig mycket med att få grepp om vad de tyska soldaterna levde under för förhållanden.

Vad har Silberbauer för roll i pjäsens helhet?

I pjäsen framställs Silberbauer som en drivande ledare för nazisterna. Han är den person som alla fruktar, även hans kumpaner. Hans hetlevrade temperament gör att folk i hans omgivning helst undviker konflikter med honom. Det är nog just därför som ingen vågar göra motstånd...

Vad vill du att publiken ska känna efter att ha sett föreställningen?

Jag vill att publiken ska gå ut ur salongen med en känsla av obehag och en vilja att förhindra att någon sådant skulle kunna upprepa sig. Förhoppningsvis kommer publiken vara mer kritisk och uppmärksam på vad det egentligen finns för relaterade problem i dagens samhälle.


Kostym


Föreställningens kostym består av 40-talsinspirerade kläder. Eftersom den utspelar sig mycket utomhus använder vi oss av en hög med jackor och kappor, olika beroende på i vilken årstid de olika scenerna äger rum. Mycket av kläderna är uppsydda av kostymgruppen, som består utav Dennis Selberg, Johan Persson och Anna Moraeus.


Anna Moraeus, en av de tre kostymansvariga nålar Anne Franks klänning, ett utav de egensydda plaggen.



Det rum i Rektorsgården (Teaterhuset) som blivit utvalt till kostymrum inför Anne Frank.



Några av de jackor och kappor som används i föreställningen.



Vi använder oss av olika tjocklek på kappor etc. , för att spegla olika årstider.



Liten del av kostymförrådet, från vilket kostymgruppen letat fram det mesta av föreställningens kläder. Det som inte hittats här, har gruppen fått ordna genom att sy upp och genom kontakter. Vi har bland annat fått möjlighet att låna mycket kostym från Värmlandsoperan.



Kostymförråd.



Hattar och kepsar som används i föreställningen.



Mycket av föreställningens kostym är uppsydd utav kostymgruppen. Ett exempel på detta är dessa "arbetsuniformer" som används under en utav Anne Franks mardrömmar.



Från vänster: Jannicke Berg de Flon, Jennie Eriksson, Ronja Johvallius, Dennis Selberg, Emelie Larsson, Hanna fahlbeck, Johan Persson, Anna Moraeus och Niclas Billner i en utav Anne Franks mardrömmar.


1939

Hitler och nazisterna blir alltmer aggressiva i såväl ord som handling. Tonen gentemot judarna blir om möjligt än mer hårdför och SS beordras att skynda på utvisningarna av dem från landet. De tvingas samtidigt också lämna ifrån sig alla guld- och silverföremål. Under sommaren stängs också de sista kvarvarande judiska affärsverksamheterna.
Militären får alltmer anslag och kriget tycks rycka närmare och närmare. Hitler håller ett eldigt tal inför Riksdagen där han varnar och säger att om ”de judiska affärsmännen” startar ett krig så kommer det att leda till ”den judiska rasens utrotning i Europa”.
I mars går Tyskland in i de återstående delarna av Tjeckoslovakien. Slovakien gjordes till en allierad lydstat och Tjeckien upphörde att existera.
Under våren ingår också Tyskland och Italien Stålpakten. Ungefär samtidigt ingår Hitler flera olika icke-aggressionspakter med bl. a. Holland, Polen och England och senare i augusti den mest kända pakten, den s. k. Molotov–Ribbentrop-pakten, med Stalins Sovjet. Också det var en nonaggressionspakt med ett hemligt tillägg där Sovjet och Tyskland i princip delade upp östra Europa i intressesfärer för respektive land.
Så skedde sen det oundvikliga. Den 1:a september anfaller Tyskland Polen, ett datum som brukar ses som starten för andra världskriget. Två dagar senare förklarar England, Frankrike, Nya Zeeland och Australien Tyskland krig. De återföljs snart av andra samväldesstater. Två veckor senare invaderades Polen i öst av Sovjet, i enlighet med pakten och Polen tvingades snart ge upp. Landet delades upp i en tysk och en sovjetisk del. Förföljelsen av judar i det annekterade Polen inleds omedelbart.
På västfronten pågick det s. k. Låtsaskriget långt in på nästkommande år.

1939 flyttade Anne Franks mormor till Amsterdam där hon kom att bo med familjen fram till sin död i januari 1942. I övrigt flöt livet på som normalt för såväl familjen Frank som familjen van Pels.

30:e Januari Hitler håller tal inför Reichstag där han förutspår den judiska rasens utplåning i Europa om de startar ett nytt krig.
21:a Februari Judarna tvingas lämna ifrån sig alla guld- och silverföremål
25:e  Mars Tyskland ockuperar Tjeckoslovakien där Slovakien blir en lydstat
30:e April Judar förlorar rätten att hyra bostäder och förflyttas till särskilda ”judiska hus”
22:a Maj Stålpakten mellan Tyskland och Italien undertecknas
6:e Juli De sista judiska affärsverksamheterna i Tyskland stängs
23:e Augusti Molotov-Ribbentrop-pakten undertecknas mellan Tyskland och Sovjet
1:a September Tyskland anfaller Polen och andra världskriget inleds
3:e September England, Frankrike, Australien och Nya Zeeland förklarar Tyskland krig
17:e September Sovjet invaderar Polen från öst
28:e September Warszawa kapitulerar. Hitler och Stalin delar upp Polen mellan sig
8:e Oktober Tyskland annekterar västra Polen
November Alla judar i tyska Polen tvingas bära en gul Davidsstjärna

2 veckor kvar.



Du glömmer väl inte att boka din biljett?

Välkommen till natursköna Ransäter. Under din musikalvistelse kan du även passa på att njuta av de vackra promenadvägarna, besöka Ransäters hembygdsgård, Geijers födelsehem och kanske se en bäver vid Klarälven. Vill du göra vistelsen komplett kan du även besöka Selma Lagerlöfs Mårbacka, som ligger ett par mil bort. Billiga stugor kan bokas på Ransäters hembygdsgård, bara en km från skolan.

Geijerskolan är en folkhögskola mitt i hjärtat av Värmland, 5 mil norr om Karlstad. Skolan har ett till tvååriga utbildningar inom bl.a humaniora, musik, teater och litteratur. Musikteaterlinjen är en ettårig förberedande sång- och skådespelarutbildning på heltid. För mer information om skolan, gå in på skolans hemsida: http://www.geijerskolan.se/






Emelie Larsson



Namn

Emelie Larsson


Uppgift i musikalen

Gör rollen som Miep Gies. Utanför scen försöker jag organisera Smink och Hår tillsammans med Jennie Eriksson.


Hur känns det att få göra en nyskriven musikal som dessutom fått godkännande av Anne Frank Fonds i Holland?

Det känns både roligt och spännande att få medverka i en världspremiär av en musikal! Det bli ju en unik uppsättning eftersom de flesta karaktärer som ses i musikalen faktiskt har existerat i verkligheten. Hela materialet är ju baserat på en flickas dagboksanteckningar, så man skildrar ju dessa personers livsöden, så det känns för mig väldigt kul att få chans att medverka. Samtidigt känns det lite läskigt också, just eftersom man vill göra dessa personer rättvisa, och berätta deras historia på ett så bra sätt som möjligt!

 

Vad betyder musikalen för dig?

Anne Frank betyder väldigt mycket för mig, då jag själv har en personlig anknytning till andra världskriget. Min farmor kom från Norge, och under tyskarnas intåg i och runt Oslo var hon och hennes familj tvungna att fly över gränsen till Sverige. Anledningen till att de flydde var att min farmors bröder var med i den norska motståndsrörelsen.

Därför känns det väldigt nära att få vara med i just den här uppsättningen, speciellt med tanke på rollen jag spelar.

 

Hur har du förberett dig för din roll?

Inför min roll som Miep har jag sett mycket klipp och dokumentärer som Miep själv har medverkat i. Eftersom hon överlevde kriget (dock gick hon bort den 11/1 - 2010) har hon kunnat berätta mycket om hur det var samt kändes att gömma dessa åtta personer.

Alla skådespelare har gjort en rollanalys på sina karaktärer, och det hjälpte mig väldigt mycket i förarbetet inför rollen. I en rollanalys tar man reda på så mycket man kan om sin karaktär, så att man lär känna denna person bättre.

 

Du spelar Miep Gies, den person som faktiskt hittade och bevarade Annes dagbok fram tills det att Otto Frank återvände till Amsterdam. Hur känns det?

Det känns väldigt intressant att få göra en rolltolkning på en så inspirerande person, man kan inte riktigt föreställa sig hur det skulle vara att faktiskt riskera sitt eget liv för åtta andra personer. Jag har ändå försökt skapa en egen bild av Miep, och hoppas kunna göra rollen rättvisa.


Vad vill du att publiken ska känna efter att ha sett föreställningen?

Jag hoppas att alla som går från föreställningen har fått en tankeställare om att andra världskriget faktiskt inte skedde för så länge sen. Det är viktigt att upplysa människor om hur respektlöst och ondskefullt det faktiskt är med krig. De som tar skada är faktiskt oskyldiga människor!

Det pågår krig i världen i dagsläget, och det är viktigt att inte glömma bort dessa människor som har det mycket sämre ställt än vi själva.

Jag hoppas också att publiken ser hur lätt det är att manipulera människor till att tro att något som är väldigt fel kan ses som normalt. Extremistiska åsikter kommer tyvärr alltid att finnas, och då är det viktigt att jobba emot det för att skapa ett bättre samhälle.

 


Föreställningens vapen.


Vapnen som används i föreställningen är tillverkade på skolan utav Niclas Billner, som är ansvarig för rekvisita. Alla är tillverkade utav papper, som sedan målats. På avstånd ser vapnen mycket verklighetstrogna ut, vilket gör att de ser skrämmande äkta ut på scen. Detta detaljarbete har varit tidskrävande och har pågått sedan januari.



Vi använder oss av två stycken Gewehr 43, en Luger P08, en Holländsk 9.4 revolver och två stycken Walther P38. Här ser ni dessa innan målning.




Niclas Billner och vapnen innan målning.




Från vänster: Gewehr 43, Walther P38 gånger två, Holländsk 9.4 revolver och Luger P08.




Luger P08 som i musikalen används utav Karl Josef Silberbauer.




Holländsk 9.4 Revolver som i musikalen används utav Alfred Rowohl Wulff.




Walther P38 som i musikalen används utav Gestapo.




Walther P38 nummer 2 som i musikalen används utav Gestapo.




Gewehr 43 innan målning som i musikalen används utav SS-soldater.




Från vänster: Luger P08, Holländsk 9.4 revolver, Walther P38 gånger två och Gewehr 43.







Niclas Billner




Namn
Niclas Billner

Uppgift i musikalen

Jag har rollen som Alfred Rowohl Wulff, en holländsk polis som blir övertygad av tyskarna att det dom gör är rätt, men som senare börjar tvivla och få ånger för vad han gjort. Jag är även huvudansvarig för rekvisita och är ansvarig för all rekvisita som ska tillverkas, t.ex. vapen, flaggor, propagandablad etc.

Hur känns det att få göra en nyskriven musikal som dessutom fått godkännande av Anne Frank Fonds i Holland?
Det känns otroligt roligt och spännande. Det har gjorts Anne Frank-musikaler förut, men det känns som att musik- och textförfattarna har lyckats fånga Anne Frank och andra världskrigets Holland på ett väldigt trovärdigt sätt. Förhoppningsvis får det här upp ögonen för folk att musikal inte alltid behöver vara glammigt och showigt.

Vad betyder musikalen för dig?
Otroligt mycket. Det är mitt största projekt hitills och jag försöker verkligen ge mitt allt för att det ska bli så bra som möjligt. Det är ett väldigt spännande tema som är väldigt roligt att jobba med. Det är en också väldigt bra grupp som arbetar med musikalen och det gör att det blir väldigt roligt och givande att vara med.

Hur har du förberett dig för din roll?
Jag har läst på lite om andra världskriget för att fräscha upp kunskaperna, jag har jobbat mycket sångtekniskt då jag har en ganska krävande sångroll. Jag har även lagt mycket tid på att bygga en bakgrund och personlighet åt karaktären för att det ska bli lättare att komma in i roll. Mycket tid går även åt till det kroppsliga, att tänka på hållning etc. då jag har en väldigt auktoritär roll.

Hur känns det att jobba med kontrasterna att först vara på nazisternas sida och sedan börja tvivla?
Det känns väldigt roligt. Det är en utmaning, men det betyder också att det finns mycket att jobba med och mycket att få ut av det. Mycket av det svåra ligger i kroppspråket, att kunna behålla karaktären men att befinna sig i olika känslolägen. Det gäller att utforska karaktären på så många plan som möjligt för att hitta bitarna som bildar karaktärens kärna.

Vad vill du att publiken ska känna efter att ha sett föreställningen?
Jag hoppas att publiken ska få sig en tankeställare på de ämnen som tas upp, så som förtryck och förföljelse och att följa sitt moraliska kompass och inte bara flyta med strömmen. Folk behöver göra medvetna val, tänka igenom vad man gör och varför man gör det, annars riskerar man att bli en del av något man egentligen inte står för. Vi gör alla val hela tiden, medvetna och omedvetna. Det gäller att se till att så många som möjligt av dom blir medvetna och att det är val som vi kan stå för.

Hiding spot.















Hanna Fahlbeck
, ansvarig för scenografi och bokhyllan, som döljer dörren in till gömstället.



RSS 2.0