Sista föreställningen.
Ikväll klockan 18.00 drar vår allra sista föreställning igång. Det har varit en fantastisk spelperiod och ett otroligt givande projekt. Stort tack till all publik och inblandade.
























Lilla Vän
Men så stor i dina ord
Jag finns för dig
Men hjärtat kan aldrig tvinga sig.." - Edith Frank
Då Mörker Fyller Oss
"Skuggor från svunnen tid
Dolda av skam
Skuggor som fyller dig
Förrådde ditt land
Det gäller seger nu
En vilja ett hopp
Det gäller världen nu
Det gäller oss.."
Din Anne
"Ska jag någonsin kunna bli författarinna eller skriftställare?
Jag hoppas det, o, jag hoppas det så. För när jag skriver kan jag förklara allt,
mina tankar, mina ideal, mina fantasier..
Kitty är min början och min slutpunkt.
Din Anne."
Trailer
Ni glömmer väl inte att spana in vår trailer?
http://www.youtube.com/watch?v=ywqAB7an8UA
Anne Frank - The Secret Annex
"..men jag tror ändå på något sätt, när jag tittar upp mot himlen, att alla människor egentligen, innerst inne är godhjärtade.
Att även denna grymhet kommer att ta slut, och freden och lugnet kommer att återvända.
Under tiden måste jag hålla fast vid min dröm.."
A.R. Wulff
"Mörka rum och skrymslen
Mörknat land och svartnad stad
Dolda hot och löften
Gömda krav med glömda val.."
Premiäryra
En något suddig bild från en myckat lyckad premiär.
Vi på Geijerskolan vill tacka alla er som kom, ni var en fantastisk publik. Självklart går även ett tack till alla de skolor och privatpersoner som gått och ska gå på vår musikal denna vecka. Har du helt missat att boka, så finns det fortfarande platser kvar till föreställningen den 12 maj, klockan 18.00, samt onsdag och torsdag klockan 9.30 denna vecka (25-26/4)
Stort tack. Och glöm inte att föra Annes berättelse vidare.
Helahälsingland tidning och Jnytt
Rollen är specialskriven för henne. Jennie Eriksson från Alfta, 21 år, kommer att spela med i musikalen Anne Frank - the secret Annex vid Geijerskolan i Värmland. Musikalen är skriven av två av skolans elever.
Jag vill söka Artisten i Göteborg. Det är en musikalutbildning och efter den kan det bli lättare att få större roller. Men det är många som söker. Den har ingen ansökning i år, men nästa år tänker jag söka den, säger Jennie Eriksson från Alfta.
Musikalen är den första i Sverige som har fått tillstånd från stiftelsen Anne Frank fonds att få sätta upp en musikal om Anne Frank, vilket gör uppsättningen helt unik.
Hur känns det nu?
– Det känns jätteroligt. Jag är på väg ner till Värmland för att repetera sista veckan innan premiären den 21 april.
Rollen du spelar, fru Van Daan, en komisk och temperamentsfull kvinna i Anne Franks dagbok, är specialsydd för dig. Är det inte också den mest sångmässigt krävande rollen i musikalen?
– Ja, det är det. Rollen har ett väldigt brett sångregister. Eleverna vid skolan som har skrivit musikalen har utgått från mitt sångregister. Jag har fått jobba upp det eftersom den omspänner tre oktaver.
Hur har du förberett dig?
– Jag har övat i skolans övningsrum. Jag började utbildningen med att gå inrikltningen sångprofilen och har utgått från den. Jag har också fått jobba upp min fysik.
Du har gått på Geijerskolan sedan hösten 2009, först sångprofilen och sedan musikteaterklassen. Hur har det varit?
– Jag har fått träffa skickliga lärare, som har hjälpt mig en bra bit på väg. När jag kom hit hade jag inte spelat teater. Jag har utvecklats som människa. Det känns väldigt roligt och jag har hittat en till sak som jag vill hålla på med.
Jennie har tidigare framträtt och sjungit mycket hemma. Hon har sjungit nationalsången på Ön i Edsbyn, när EIF firade 100-årsjubileum. Hon har varit med på Playwoodfestivalen i Edsbyn. Kvällen före julafton har Jennie brukat sjunga i Alfta kyrka, julsångernas kväll. I Värmland har hon sjungit för bland andra biskopen.

http://helahalsingland.se/ovanaker/alfta/1.4607532-jennie-spelar-i-unik-musikal
Anne Frank var en judisk flickan som skrev dagbok under judeförföljelserna under andra världkriget. Anne och hennes familj levde gömda under två år innan nazisterna hittade dem. Hon dog i ett koncentrationsläger enbart månader innan kriget var över 1945. Idag är Anne Frank internationellt känd för sin dagbok och över hela världen har det satts upp teaterpjäser och musikaler som skildrat händelserna i Anne Franks liv.
Täckningen är dålig ute i de värmländska skogarna men till slut lyckas undertecknad höra vad Helena säger. Hon går på folkhögskola och är just nu delaktig i en musikal som är baserad på den kända berättelsen om Anne Frank.
Uppsättningen som Helena Wallin spelar i är speciell. Det är nämligen första gången som en svensk teatergrupp får tillåtelse att sätta upp en musikalversion av Anne Frank i Sverige; något som enligt Helena har varit väldigt svårt att få tillåtelse för.
- Efter många floppar av musikaliska uppsättningar av Anne Frank så hade stiftelsen beslutat att inte tillåta det mer. De sa nej till oss först också men sedan skickade vi musiken och då blev de så imponerade att de sa ja, berättar Helena glatt.
Har en givande roll
Helena spelar Anne Franks mamma, Edith Frank.
- Det är en väldigt givande roll sångmässigt men även svår då hon är väldigt ångestladdad och deprimerad genom stora delar av pjäsen. Hon ställs inför svåra beslut som att till exempel gå under jorden, säger Helena.
- Det är väldigt intressant, tidigare har jag spelat lite ytligare roller, här måste jag gräva i mina känslor vilket är mer psykiskt krävande, fortsätter hon.
Musikalens premiär är den 21 april och Helena och hennes klasskompisar kommer att sätta upp åtta föreställningar. Helena Wallin ska söka olika teaterutbildningar i höst och hoppas kunna fortsätta med det hon älskar.
http://jnytt.se/nojesnyhet/46658/helena-fran-jonkoping-spelar-i-beromd-musikal
DT
Dalkulla i Värmland spelar i nyskriven musikal
Anna Moraeus, född och uppvuxen i Orsa, har nu flyttat från Dalarna till de värmländska skogarna. Varför? Jo, för att utbilda sig till musikalartist. Det är femton elever i klassen och just nu jobbar de för fullt med sin slutproduktion, en nyskriven musikal baserad på Anne Franks dagbok.
I den lilla orten Ransäter i Munkfors kommun i Värmland ligger folkhögskolan Geijerskolan. Skolan har ca 170 elever som kommer från hela Sverige och av vilka de flesta bor på skolans internat. Skolan har en stark musikalisk inriktning med bland annat Nordiska rocklinjen, afrolinje, kantorsutbildningar och olika klassiska linjer.
– Jag är född och uppvuxen i Orsa och har gått estetprogrammet, danslinjen, på St Mikaelsskolan i Mora. Nu är jag en av eleverna som går på Geijerskolans Musikteaterlinje som i år har ett alldeles speciellt projekt på gång, en nyskriven musikal, säger Anna Moraeus.
Det var egentligen en slump att Anna hamnade på Geijerskolan i Ransäter.
– Mitt i sommaren fick jag ett mail från en annan skola jag hade sökt till och planerat att gå. Där stod det att läsåret 2011/12 inte skulle bli av på grund av för få ansökningar, säger Anna.
– Så där stod jag mitt i sommaren när alla sökningar var slut och undrade vad jag skulle ta mig till. I panik letade jag upp skolor som hade extra sökningar eller platser kvar och hamnade till slut på musikteaterlinjen på Geijerskolan i Ransäter.
– Jag har ju alltid tyckt om att sjunga, har varit med i Orsa Ungdomskör och drömt om att få stå på musikalscenen. Jag gick estet/dans och har inte hållit på med teater så mycket, men vid intagningsprovet tyckte jag att lärarna var trevliga och att det var en skön atmosfär på skolan. Jag bestämde mig ganska snabbt för att tacka ja!
Det började tidigt pratas om att två elever på skolan, en som går Regilinjen och en som går Komposition, höll på att skriva en musikal tillsammans. Hela klassen tyckte att det lät spännande och tillsammans med läraren bestämde de att göra musikalen Anne Frank – the secret annex som slutproduktion. Musikalen är baserad på Anne Franks Dagbok, flickan vars familj gömde sig bakom faderns kontor i Amsterdam under andra världskriget och utrotningen av judarna.
– Till en början var vi lite skeptiska eftersom det är en väldigt allvarlig historia, men det finns ju många stora musikaler som inte bara är glitter och glamour. Se bara på Les Miserables, säger Anna.
– Viktor Ståhl som har skrivit musiken har verkligen fångat stämningen på ett bra sätt och har skrivit underbar musik. Jessica Andersson, som är manusförfattare, har samlat ihop Annes tankar och skapat färgstarka karaktärer och gett liv åt dagboken.
Själv spelar Anna Annes syster Margot Frank, men storyn utspelar sig inte bara i det lilla gömstället bakom bokhyllan, man får även följa folket i Amsterdam och vad som händer i staden.
– Man får följa polischefen Wulff och hans kamp mellan rätt och fel. Min favoritlåt i musikalen är sista låten i första akten där alla karaktärerna är med och sjunger olika melodier som tillslut vävs samman till ett gemensamt rop om hopp och fred. Musiken ger verkligen en ny dimension till en historia som alltid kommer att vara aktuell, tycker Anna.
Eleverna i musikteaterklassen på Geijerskolan går nu in i en intensiv repetitionsperiod inför den stundande världspremiären. Den 21 april har Anne Frank – the secret annex, premiär i Geijerskolans aula.
– Det ska bli väldigt spännande att göra den här föreställningen eftersom ingen annan har gjort den förut. Det som hände under andra världskriget var hemskt och det är viktigt att inte glömma bort det. Det känns betydelsefullt att göra en musikal med ett viktigt budskap, nu börjar generationen som levde under kriget försvinna och då är det extra viktigt att någon för historien vidare så att den inte glöms bort!
http://www.dt.se/nyheter/orsa/1.4556028-dalkulla-i-varmland-spelar-i-nyskriven-musikal
Svedala lokaltidning

Svedalakompositör går hem i Nederländerna
Nyskriven musik får spelas i Anne Franks namn
Nu blir hennes öde och händelserna i krigets Holland i början av fyrtiotalet musikal med nyskriven musik. Och produktionen har fått klartecken från Anne Frank fond i Amsterdam.
– Det är fantastiskt kul med ett erkännande från Anne Frank fond. Det innebär att det vi gör är bra, säger Viktor Ståhl, elev på kompositionslinjen på Ransäter folkhögskola i Värmland som jobbat på musiken som alltså blivit godkänd att spelas i sammanhang som har med Anne Frank att göra.
Hög standard
Viktor Ståhl från Svedala flyttade för snart två år sedan till Ransäter i Värmland för att komma ett steg vidare efter examen från Heleneholmsgymnasiets estetiska linje i Malmö. I maj tar han sin andra examen från skolans kompositionsprofil på musiklinjen och troligtvis så blir det Musikhögskolan i Malmö till hösten.
Att få klartecken från den fond som startades av Otto Frank, pappa till Anne som miste livet tillsammans med sin mamma och sin syster efter att någon angett deras gömställe, var ingen självklarhet. Fonden är mycket restriktiv och alla produktioner måste hålla en hög klass för att få tillstånd.
– Jag trodde knappt att det var sant även om vi jobbat hårt för erkännandet. Hade vi inte fått det hade vi varit tvungna att lägga ner produktionen, säger Viktor Ståhl som skrivit all musik till musikalen.
Parallellhandling
Hans klasskompis, Jessica Andersson har skrivit själva manuset baserat på Annes dagbok. Men för att få det eftertraktade godkännandet så var historien tvungen att ha en kringhandling och fick inte enbart skildra Annes tillvaro bakom lönnväggen i huset på Prinsengracht i Amsterdam. Därför finns det en egenskriven parallellhandling om polischefen Wullf som allteftersom tiden går börjar tvivla på att det nazisterna propagerar för verkligen är rätt.
– Hans tankar speglar omvärlden och kan kanske ge en bild av hur folk tänkte. Vi försöker även ge en bild av vad som hände i Holland under ockupationen just de åren som Anne gömde sig med in familj, säger Viktor Ståhl.
Förhoppningen är att musikalen så småningom kan sättas upp även i Skåne framöver. Men några bestämda planer finns ännu inte.
– Vi får först ha premiär här i Ransäter, säger Viktor.

Läs mer: http://svedala.lokaltidningen.se/svedalakompositör-gaar-hem-i-nederländerna-/20120414/artikler/704189937/#ixzz1szJ7oqqX
NWT
Angelägen historia i ny tappning
Det är berättelsen om Anne Frank och andra världskriget, om brutalitet och ondska. Men också om kärlek.
Foto: Anna Wingårdh
Det var mellan juni 1942 fram till augusti 1944 som Anne Frank skrev sin dagbok, en skildring som när den senare av hennes far publicerades i bokform, har blivit en av världens mest lästa böcker.
Men det är inte bara hennes egen berättelse som ligger till grund för Geijersskolans musikteaterlinjes musikal Anne Frank - The Secret Annex. Manusarbetet har föregåtts av grundliga efterforskningar som placerar Anne Franks liv i ett större sammanhang.
– Idén att göra något kring Anne Frank föddes för ett år sedan, berättar Suzanne Carling som är kursansvarig och regissör.
Till en början hade hon tänkt att hennes elevgrupp, med elever i åldrarna 19 till 26, skulle jobba med den befintliga pjäsen som handlar om Anne Frank men två av eleverna ville annorlunda.
– Både text och musik är nyskriva. Det är Jessica Andersson respektive Viktor Ståhl som ligger bakom det arbetet. Och vi har fått materialet godkänt av Anne Frank Foundation vilket är väldigt stort, fortsätter regissören.
I dagsläget är sex föreställningar planerade med premiär på skolans scen i kväll.
– Vi har mött ett stort intresse för det här, även utanför Värmlands gränser. Den här historien är så angelägen. Det finns oroshärdar i dag som liknar de som föregick andra världskriget.
Själva musikalen liknar hon vid Les Misérables, här ryms både spänning, ondska, hat och brutalitet.
– Och kärlek. Det här är en musikal som kommer att beröra.
PREMIÄR
Igår kväll genomfördes en generalrepetition med publik av "Anne Frank - The Secret Annex" och ikväll är det dags för en helt fullbokad premiär. Vi är så glada att det har visats så stort intresse för vår musikal, och hoppas kunna ge er en minnesvärd kväll.
Mycket välkomna allihopa!

Suzanne Carling

Namn
Suzanne Carling
Uppgift i musikalen
Regissör, är även kursledare för Musikteaterlinjen
Hur känns det att få göra en nyskriven musikal som dessutom fått godkännande av Anne Frank Fonds i Holland?
Det känns fantastiskt roligt och spännande. När jag nämnde idén för Jessica Andersson förra året då hon gick i min klass och hade bestämt sig för att söka regilinjen, trodde jag aldrig det skulle ta sånna här proportioner. Jag tänkte att man kanske kunde utgå ifrån den befintliga pjäsen och sätta lite musik till. Så fick man INTE göra och det var heller inte det Jessica och Viktor ville. De ville skapa en helt genomarbetat musikal med utgångspunkt från boken, där de också hade möjlighet att väva in det Holländska samhället. Jag undrar om dom då insåg vilket mastodont arbete de tog på sig! Resultatet blev fantastiskt bra!
Vad betyder musikalen för dig?
Den känns otroligt viktig. Av de som var med under andra världskriget och framförallt de som överlevde koncentrationslägren finns inte så många kvar. Då är det lätt att tänka att det hände då, för länge sedan. Men så är det ju verkligen inte, samma sak som hände på 30-40talet händer dagligen runt om i världen. Det är inte alltid det får genomslagskraft i media här i Sverige, men det händer på många ställen, Afrika, Sri Lanka för att nämna några. Jag blev själv väldigt upprörd över en artikel i VF bara igår, där Svenskarnas parti vill skicka ut alla i Sverige som inte är svenskar. ÄR inte det exakt samma sak som de gjorde då? Vi får inte låta historien upprepa sig, vi borde veta bättre!
Hur har du förberett dig inför din roll?
Min uppgift som regissör har varit ganska annorlunda denna gång. Här fanns det ju inget material klart lång tid i förväg, jag kunde inte lyssna in mig på gamla inspelningar, eftersom den aldrig gjorts förut. När jag fick manus, noter och en inspelning av Viktor fick jag jobba extremt snabbt. Så nästan all min tid när jag inte fanns på skolan har gått till att planera regin. Som tur var hade jag redan innan bestämt mig för att gå ner i tid under januari och februari, det var tur, för den extra dagen i veckan gick åt till planering! För varje gång som jag lyssnar på musiken blir den bara bättre och bättre. Det är ofattbart att Viktor hunnit skriva detta på under ett år! Både Jessica och han satte ju igång i maj 2011 med detta. Jag är full av beundran för dem både för resultatet är enastående bra!
Karaktärsarbetet?
Här önskar man ständigt att man hade mer tid. Vi har ju hela tiden våra vanliga lektioner också. Gruppen ska ju hinna med mycket under det år de går här. Nu några veckor innan premiär repeterar vi enbart på mina lektioner, men de har ju fortfarande sina andra lektioner i dans, sång, kör, musikteori mm. Det är endast sista veckan innan premiär som de bara fokuserar 100% på Anne Frank. Vi har i karaktärsarbetet gjort rollanalyser, för att få kött på benen för alla roller. Ibland får man inte så många ledtrådar i manus, då får man själv vara kreativ. Många har ju haft möjligheten att forska om de verkliga personerna och har då naturligtvis baserat sina rollanalyser på dessa fakta. Vi har också gjort en övning som kallas ”Heta stolen”, det innebär att var och en får sitta framför gruppen, i roll, och vi får ställa vilka frågor vi vill. Det ger en djupare förståelse både för den som sitter i heta stolen, men också för ensemblen. Övrigt karaktärsarbete sker under repetitionerna.
Vad vill du att publiken ska känna efter att ha sett föreställningen?
Det viktiga är att de är berörda och jag tror ingen kan gå oberörd härifrån! Jag vill också att de ska känna en kraft att motverka att något liknande händer igen. För jag anser att det är vi, alla tillsammans, som måste säga ifrån när orättvisor sker! Man kan inte stå tyst bredvid och låta det hända. Det gäller från minsta mobbning till när Sveriges regering måste säga ifrån. Vi måste tänka själva, vad är rätt och vad är fel? Tycker man att någon, en person, grupp eller land behandlas fel så ska man göra sin röst hörd! Anne Frank gjorde sin röst hörd, trots att hon inte överlevde förintelsen. Vi alla måste berätta hennes historia om och om igen, så den inte glöms bort!
1942 (Januari - Juli)
Krigslyckan börjar också vända för Tyskland. På östfronten pressas de sakta tillbaka av sovjetiska motoffensiver och flygbombningarna från Storbritannien intensifieras under våren och får senare understöd av amerikanska dito.
I Holland intensifieras förföljelserna av judar än mer och protester från politiska och religiösa grupper slås ner brutalt. I maj kommer ordern från det nyligen instiftade Juderådet att alla judar måste bära den gula davidsstjärnan, ytterligare ett steg mot att göra det lättare att deportera dem.
På sin trettonårsdag, den 12:e juni, får Anne Frank så den gripande dagbok som kommit att bli en av de mest lästa böckerna i historien sen den först publicerades 1947. Den är givetvis också grunden till vår musikal.
20:e Januari Wannseekonferensen
Mars-April-Maj Utrotningslägren Belzec, Sobibor och Treblinka II öppnas. Ca 1,5 miljoner människor skulle komma att mördas här, den stora merparten var judar.
27:e Maj Tjeckiska fallskärmsjägare försöker mörda Heydrich, som avlider av sina skador en vecka senare
12: Juni Anne Frank får en dagbok i present på sin trettonårsdag
1:a Juli Första slaget om El Alamein
5:e Juli Margot Frank får inkallelseordern
6:e Juli Familjen Frank flyttar in i ”det hemliga annexet”